Bruker: Passord:
   Vær pålogget.
Registrer  |  Jeg har glemt passordet
Søk her

BedriftsGuiden.no » Artikkel informasjon

Tiltak for å optimere effektiviteten i helsesektoren

Dato: 10.02.2021
Forfatter: Martin Jørgensen
Kategori: Helse og velvære: Leger og behandlinger

Som et sykehus eller en bedrift i helsetjenesten er man avhengig av å kunne gi god behandling til pasienter, samtidig som at ens ansatte skal ha alle forutsetninger for å kunne behandle pasientene, samt ha et godt arbeidsmiljø å gå til. Viktigheten av dette kan faktisk ikke understrekes nok, da konsekvensene av svakheter i behandling og utstyr kan være katastrofale. 

 

Det medisinske utstyret i en helsetjeneste eller bedrift er en stor del av det å sikre at sykehuset eller bedriften fungerer optimalt. De ansatte skal kunne arbeide effektivt og trygt på sine pasienter, og som bedrift bør man derfor prioritere og gjøre det man kan for å tilrettelegge for effektivitet og kvalitet.

 

Kjøp av egnet utstyr

Det medisinske utstyret er alfa og omega for en effektiv pasienthåndtering. Det at et sykehus, klinikk, legekontor eller andre i helsetjenesten har nødvendig medisinsk teknisk utstyr er derfor en nødvendighet. Det kan være alt fra å ha utstyret for EKG- og hjertemålinger til noe så enkelt som et termometer. Det tekniske utstyret skal sikre at de ansatte får arbeidet effektivt, og at pasientene derfor blir diagnostisert, behandlet og fulgt opp tilstrekkelig. 

 

En annen ting som er viktig er at institusjonen investerer i kvalitetsutstyr. Det er lite som er så frustrerende på en arbeidsplass som at ens utstyr og verktøy ikke virker som det skal, noe som igjen kan føre til mistrivsel og redusert produktivitet på arbeidsplassen. Som bedrift kan man derfor øke effektiviteten i bedriften ved å sørge for å kjøpe inn nødvendig utstyr i god kvalitet. Blant annet finnes det nettbutikker som spesialiserer seg på nettopp dette, og har stått i spissen for at medisinsk utstyr skal bli lettere tilgjengelig for bedrifter over hele landet.

 

Sikre en god arbeidsplass

Det er ikke en hemmelighet at det er de sunnhetsfaglige ansatte som driver helsesektoren rundt i hverdagen, og at man over hele verden er helt avhengig av at de ansatte har gode arbeidsforhold i hverdagen. Man vet at mistrivsel på arbeidsplassen fører til økt sykefravær blant ansatte, noe som igjen kan gå hardt utover driften av en bedrift. Så ved å ikke ha det rette utstyret eller legge til rette for et godt arbeidsmiljø for de ansatte, vil man kunne risikere å stå uten eller mangle ressurser til å yte de beste pasientbehandlingene.

 

Utstyr, fokus på ansatte og gode arbeidsforhold er viktige nøkkelroller som gjør at helsetjenesten kan fungerer optimalt og levere effektiv og sunnhetsfaglig behandling av pasienter.


 

Anbefalte artikler