Bruker: Passord:
   Vær pålogget.
Registrer  |  Jeg har glemt passordet
Søk her

BedriftsGuiden.no » Artikkel informasjon

Hvordan vil Metaverse styrke fremtidens gaming?

Dato: 24.04.2023
Forfatter:
Kategori: Sport og spill: Spill og nettspill

 

De siste årene har vi sett at mange bransjer utnytter styrken til Metaverse for å skape banebrytende opplevelser for kundene sine. Både når det kommer til musikk, mote og eiendom kan teknologien gjøre store fremskritt.  Til tross for at flere bransjer kan ta i bruk teknologien er det nok spillindustrien som utgjør det mest spennende området som kan nyttiggjøre seg av alle kriker og kroker innen en virtuell verden.

 

Det store spørsmålet vi alle lurer på er hva vi kan forvente å se i fremtiden når det kommer til gaming og metaverse. Hva venter egentlig på oss rundt neste sving? La oss ta en titt på det.

 

Desentralisert gaming for moderne spillere

For deg som har litt kunnskap om for eksempel krypto, er desentralisert et kjent ord. Er krypto fremdeles ukjent farvann for deg, så skal vi kort forklare ordet. Desentralisert betyr egentlig at det ikke er noen bestemte ledere eller myndigheter, som har kontroll over for eksempel valuta, slik som større banker.

 

Desentralisert krypto er en fordel for blant annet et casino. Tilbyr kasinoer kundene sine å bruke kryptovaluta får flere spillere ta i bruk nettkasinoet. Ved å bruke kryptovaluta opplever man ikke at myndigheter stopper overføringene grunnet strenge restriksjoner for pengespill i landet. I tillegg går overføringene mye raskere.

 

Desentralisert gaming sikter seg inn på at spillerne skal få makt til å bestemme mer. Med andre ord kan gamere fra hele verden være med på å fastsette regler for et spill, hvilket innhold det skal være og ikke minst styre økonomien til et spill. Gjennom et Metaverse kan man samle seg om et spill og stemme frem historien til spillet, delta i diskusjoner for å bestemme verdier til gjenstander og mye mer. Akkurat dette høres både engasjerende og fascinerende ut! Vi vet jo at gamere har mange meninger om hvordan et spill kan forbedres, og Metaverse åpner opp for muligheter om det.

 

Satser enda mer på VR, AR og XR

VR (Virtual Reality) er et kjent begrep for oss og denne delen av et spill blir bare bedre og bedre for hvert år som går. Bare tenk tilbake på de første spillplattformen i 2D, ingen av oss vil tilbake der.

AR står for Augmented Reality, som gjerne blir oversatt til norsk med utvidet virkelighet. Et enkelt eksempel er når eiendomsmeglere legger flere lag på bildene i en salgsannonse, eller når “Pokemon GO” klarer å sette en pokemonfigur på bakken rett foran deg. Du får en utvidet virkelighet med flere lag gjennom en skjerm.

 

Ved å ta i bruk både VR og AR vil du kunne gå enda dypere inn i et Metaverse. Utviklerne får en enda bedre sjanse til å skape unike spill med virkelighetsnære opplevelser som gjør at spillere nærmest forsvinner inn i en egen verden. I tillegg er denne type utstyr, som for eksempel VR-briller, blitt betraktelig billigere å kjøpe inn. Dermed vil enda flere ha mulighet for å ta i bruk teknologien.

 

Egen revolusjon innen markedsføring

For deg som har spilt en stund, men også for deg som bruker mobilspill, så har du nok sett at det kan florere med reklame. Spillrapporten fra Virke viser at spillbransjen i Norge gjør store fremskritt, men alle er nesten avhengig av annonser for å tjene penger. Vi kan vel alle være enige i at det kan være irriterende med videoreklamer mellom spillomgangene.

 

Heldigvis vil mest sannsynlig inntoget av Metaverse innen gaming hjelpe oss. Metaverse skaper muligheter for reklamebransjen til å skape mer tilrettelagte og sofistikerte annonser. Reklame kan blant annet plasseres rundt om på tavler i et Metaverse, på samme måte som i en hvilken som helst by. På denne måten slipper man stopp i spillet, fordi reklamen er integrert i spillopplevelsen. En ting som faktisk gjør spillopplevelsen enda mer naturtro fordi reklame finner vi nærmest overalt.

 

Metaverse har potensiale

Det er ingen tvil om at potensialet til Metaverse innen gaming er enormt. Kombinert med utviklerne bak både VR og AR kan dette føre til enorme forskjeller på dagens og fremtidens gaming. Skjer utviklingen slik man har tenkt kan man skape nye spill som er veldig oppslukende, med desentraliserte verdener med egne valutaer der spillerne kan bestemme mye rundt selve spillet.

 

Det gir store forventninger og egentlig en helt ny æra innen gaming. Vi er helt overbevist om at de største og beste utviklerne i spillbransjen vil kaste seg på denne bølgen av ny teknologi og investere i Metaverse for sine fremtidige spill.De siste årene har vi sett at mange bransjer utnytter styrken til Metaverse for å skape banebrytende opplevelser for kundene sine. Både når det kommer til musikk, mote og eiendom kan teknologien gjøre store fremskritt.  Til tross for at flere bransjer kan ta i bruk teknologien er det nok spillindustrien som utgjør det mest spennende området som kan nyttiggjøre seg av alle kriker og kroker innen en virtuell verden. 

Det store spørsmålet vi alle lurer på er hva vi kan forvente å se i fremtiden når det kommer til gaming og metaverse. Hva venter egentlig på oss rundt neste sving? La oss ta en titt på det. 
Desentralisert gaming for moderne spillere
For deg som har litt kunnskap om for eksempel krypto, er desentralisert et kjent ord. Er krypto fremdeles ukjent farvann for deg, så skal vi kort forklare ordet. Desentralisert betyr egentlig at det ikke er noen bestemte ledere eller myndigheter, som har kontroll over for eksempel valuta, slik som større banker. 
Desentralisert krypto er en fordel for blant annet et casino. Tilbyr kasinoer kundene sine å bruke kryptovaluta får flere spillere ta i bruk nettkasinoet. Ved å bruke kryptovaluta opplever man ikke at myndigheter stopper overføringene grunnet strenge restriksjoner for pengespill i landet. I tillegg går overføringene mye raskere. 
Desentralisert gaming sikter seg inn på at spillerne skal få makt til å bestemme mer. Med andre ord kan gamere fra hele verden være med på å fastsette regler for et spill, hvilket innhold det skal være og ikke minst styre økonomien til et spill. Gjennom et Metaverse kan man samle seg om et spill og stemme frem historien til spillet, delta i diskusjoner for å bestemme verdier til gjenstander og mye mer. Akkurat dette høres både engasjerende og fascinerende ut! Vi vet jo at gamere har mange meninger om hvordan et spill kan forbedres, og Metaverse åpner opp for muligheter om det. 
Satser enda mer på VR, AR og XR
VR (Virtual Reality) er et kjent begrep for oss og denne delen av et spill blir bare bedre og bedre for hvert år som går. Bare tenk tilbake på de første spillplattformen i 2D, ingen av oss vil tilbake der. 
AR står for Augmented Reality, som gjerne blir oversatt til norsk med utvidet virkelighet. Et enkelt eksempel er når eiendomsmeglere legger flere lag på bildene i en salgsannonse, eller når “Pokemon GO” klarer å sette en pokemonfigur på bakken rett foran deg. Du får en utvidet virkelighet med flere lag gjennom en skjerm. 
Ved å ta i bruk både VR og AR vil du kunne gå enda dypere inn i et Metaverse. Utviklerne får en enda bedre sjanse til å skape unike spill med virkelighetsnære opplevelser som gjør at spillere nærmest forsvinner inn i en egen verden. I tillegg er denne type utstyr, som for eksempel VR-briller, blitt betraktelig billigere å kjøpe inn. Dermed vil enda flere ha mulighet for å ta i bruk teknologien. 
Egen revolusjon innen markedsføring 
For deg som har spilt en stund, men også for deg som bruker mobilspill, så har du nok sett at det kan florere med reklame. Spillrapporten fra Virke viser at spillbransjen i Norge gjør store fremskritt, men alle er nesten avhengig av annonser for å tjene penger. Vi kan vel alle være enige i at det kan være irriterende med videoreklamer mellom spillomgangene. 
Heldigvis vil mest sannsynlig inntoget av Metaverse innen gaming hjelpe oss. Metaverse skaper muligheter for reklamebransjen til å skape mer tilrettelagte og sofistikerte annonser. Reklame kan blant annet plasseres rundt om på tavler i et Metaverse, på samme måte som i en hvilken som helst by. På denne måten slipper man stopp i spillet, fordi reklamen er integrert i spillopplevelsen. En ting som faktisk gjør spillopplevelsen enda mer naturtro fordi reklame finner vi nærmest overalt. 
Metaverse har potensiale 
Det er ingen tvil om at potensialet til Metaverse innen gaming er enormt. Kombinert med utviklerne bak både VR og AR kan dette føre til enorme forskjeller på dagens og fremtidens gaming. Skjer utviklingen slik man har tenkt kan man skape nye spill som er veldig oppslukende, med desentraliserte verdener med egne valutaer der spillerne kan bestemme mye rundt selve spillet.
Det gir store forventninger og egentlig en helt ny æra innen gaming. Vi er helt overbevist om at de største og beste utviklerne i spillbransjen vil kaste seg på denne bølgen av ny teknologi og investere i Metaverse for sine fremtidige spill. 

 

Anbefalte artikler