Bruker: Passord:
   Vær pålogget.
Registrer  |  Jeg har glemt passordet
Søk her

BedriftsGuiden.no » Artikkel informasjon

Merkelapper og annet kontorutstyr på autopilot

Dato: 06.10.2017
Forfatter: Gunnar Andreassen
Kategori: Kontor og butikkutstyr

 

Men de færreste tenker på de mulighetene som faktisk allerede finnes til å strømlinje-forme rutiner når det, for eksempel, dreier seg om innkjøp
Kontorutstyr på autopilot
For ofte er det ikke mangel på tilbud, men det at en ikke har satt seg godt nok inn i markedet. Og da er tiden moden for litt skikkelig research. Men poenget med dette blogginnlegget er likevel å hjelpe deg langt på vei når det gjelder innkjøp av kontorutstyr. 
Tenk litt på dette:
Hvor mange timer bruker du hver måned på å bestille kontorutstyr. Jeg snakker om helt vanlig kontorutstyr som kopipapir, blekk, toner, notatblokker, konvolutter og annet forsendelsesmateriell som merkelapper og etiketter. Så å si alle norske bedrifter har store, jevnlige behov for disse kontorproduktene. 
Tingen er at du kan mer eller mindre automatisere dette. La meg forklare. 
Tenk litt nytt
En vanlig prosess når det gjelder kjøp av disse tingene er at innkjøpsansvarlig eller daglig leder setter seg i bilen, tar til et varehus et godt stykke unna, og bruker et par, lite produktive timer på dette. Og dette gjentar seg måned etter måned. Og for mange bedrifter er det til og med ukentlige turer til et kontorsenter. 
Handler du direkte på nettet sparer du timer for hver bestilling. 
Ja, jeg vet hva mange vil si. Nemlig at det jo er vanskelig å handle ting på nettet, for en kan ikke ta på produktene først og sjekke kvaliteten. 
Men hvor mye tar du egentlig på en pakke kopipapir før du legger det i handlekurven på butikken? Henter du ikke akkurat det samme merket, ja faktisk den samme pakken eller kartongen, uke etter uke? Måned for måned? Kvaliteten er selvsagt den samme om du fokuserer på det merket du vil ha.
Stort utvalg
En annen fordel med å handle på denne typen nettbutikker er at du finner et meget stort og godt sortiment. Ta en så enkel og banal ting som merkelapper, for eksempel. Et helt essensielt produkt for mange bedrifter, men er det sikkert at den typen du bruker i dag er best for deg? Det finnes et stort utvalg av merkelapper her på Lyreco, og hva om du finner en modell som er bedre, mer praktisk, og kanskje også mer økonomisk?
Og dette er altså bare ett, eneste eksempel. Tenk på papir, konvolutter og andre ting som flyr av hyllene på lageret i ekspressfart. 
Moralen er enkel og grei: Ta konsekvensen av at vi lever i Internettets tidsalder. Det har skjedd utrolig mye bare de siste årene, og vi er heldige i Norge som har så godt utvalg av nettbutikker. Slutt med det å ta bilen fram hver gang du trenger noe til kontoret. Bruk nettet, og du vil spare tid og redusere kostandene.

Men de færreste tenker på de mulighetene som faktisk allerede finnes til å strømlinje-forme rutiner når det, for eksempel, dreier seg om innkjøp

For ofte er det ikke mangel på tilbud, men det at en ikke har satt seg godt nok inn i markedet. Og da er tiden moden for litt skikkelig research. Men poenget med dette blogginnlegget er likevel å hjelpe deg langt på vei når det gjelder innkjøp av kontorutstyr. 

Kontorutstyr på autopilot

Tenk litt på dette: Hvor mange timer bruker du hver måned på å bestille kontorutstyr? Jeg snakker om helt vanlig kontorutstyr som kopipapir, blekk, toner, notatblokker, konvolutter og annet forsendelsesmateriell som merkelapper og etiketter. Så å si alle norske bedrifter har store, jevnlige behov for disse kontorproduktene. 

Tingen er at du kan mer eller mindre automatisere dette. La meg forklare. 

Tenk litt nytt

En vanlig prosess når det gjelder kjøp av disse tingene er at innkjøpsansvarlig eller daglig leder setter seg i bilen, tar til et varehus et godt stykke unna, og bruker et par, lite produktive timer på dette. Og dette gjentar seg måned etter måned. Og for mange bedrifter er det til og med ukentlige turer til et kontorsenter. 

Handler du direkte på nettet sparer du timer for hver bestilling. 

Ja, jeg vet hva mange vil si. Nemlig at det jo er vanskelig å handle ting på nettet, for en kan ikke ta på produktene først og sjekke kvaliteten. 

Men hvor mye tar du egentlig på en pakke kopipapir før du legger det i handlekurven på butikken? Henter du ikke akkurat det samme merket, ja faktisk den samme pakken eller kartongen, uke etter uke? Måned for måned? Kvaliteten er selvsagt den samme om du fokuserer på det merket du vil ha.

Stort utvalg

En annen fordel med å handle på denne typen nettbutikker er at du finner et meget stort og godt sortiment. Ta en så enkel og banal ting som merkelapper, for eksempel. Et helt essensielt produkt for mange bedrifter, men er det sikkert at den typen du bruker i dag er best for deg? Det finnes et stort utvalg av merkelapper her på Lyreco, og hva om du finner en modell som er bedre, mer praktisk, og kanskje også mer økonomisk?

Og dette er altså bare ett, eneste eksempel. Tenk på papir, konvolutter og andre ting som flyr av hyllene på lageret i ekspressfart. 

Moralen er enkel og grei: Ta konsekvensen av at vi lever i Internettets tidsalder. Det har skjedd utrolig mye bare de siste årene, og vi er heldige i Norge som har så godt utvalg av nettbutikker. Slutt med det å ta bilen fram hver gang du trenger noe til kontoret. Bruk nettet, og du vil spare tid og redusere kostandene.

 

Anbefalte artikler